Guvernele corigente la disciplina bugetară

Dacă ar exista o penalizare administrativă pentru nerespectarea legii, atunci Parlamentul, dar și Guvernul ar fi trebuit penalizați în ultimii ani pentru că încalcă legea. Întârzierea adoptării bugetului duce la întârzierea implementării unor proiecte investiționale de anvergură. De aici, tensiuni cu partenerii de dezvoltare internaționali, dar și implementarea în grabă a unor măsuri, după principiul „cum o fi”. Nu în ultimul rând, Republica Moldova și-a asumat efectuarea unor reforme odată cu semnarea Acordului de Asociere. Aceste reforme nu pot fi implementate fără bani. Banii vin de la partenerii europeni tot prin suport bugetar. N-ai buget – n-ai reforme! Să nu uităm de politica bugetar fiscală, care tradițional este adoptată odată cu Legea bugetului de stat. Aceasta descrie prevederile care vor face legea în termeni de impozite, taxe, accize, mediu de afaceri. Iar dacă anul acesta, întârzierea în adoptarea acestei legi a fost una de mai puțin de 2 săptămâni, atunci, adoptarea bugetului pentru anul 2016 a înregistrat o întârziere record.

În cele ce urmează, vă prezentăm cum a fost respectat calendarul bugetar în funcție de doi parametri: Data la care Proiectul a fost trimis de Guvern în Parlament, denumită convențional Elaborarea (până la 1 octombrie anual) și Data aprobării acestui proiect de lege de către Parlament, denumită convențional Aprobarea (până la data de 5 decembrie anual).

Odată cu aprobarea Legii finanțelor publice și responsabilității bugetar fiscale, din 2015, acești termeni , s-au modificat și aceste date pentru ultimii trei ani: elaborarea de către Ministerul Finanțelor și prezentarea proiectului de către Guvern Parlamentului trebuie să aibă loc până pe 15 octombrie, iar Aprobarea acestuia de către Parlament, până pe 1 decembrie. Întârzierile au fost calculate în funcție de aceste modificări.

Guvernul Filip a înregistrat o întârziere record de mai mult de 9 luni pentru elaborarea și prezentarea Proiectului Legii Bugetului de Stat Parlamentului. Guvernul Leancă nu a respectat nici el calendarul bugetar, fapt care în acord cu instabilitatea politică ulterioară – schimbarea guvernului, a dus la întârziere de peste 7 luni pentru prezentarea Proiectului Legii Bugetului de Stat Parlamentului. Primul Guvern Filat a înregistrat o întârziere de peste 6 luni pentru prezentarea Proiectului Legii Bugetului de Stat Parlamentului.

Note:
Etapa de Elaborare a Proiectului Legii Bugetului de Stat, este finalizată prin trimiterea acestuia în Parlament de către Guvern. În acest video, punctul de calculare la elaborare este considerată anume data la care Guvernul a trimis acest proiect spre Aprobare în Parlament. La fel Aprobarea, este finalizată cu votarea în lectură finală a Legii Bugetului de Stat pentru anul respectiv, deci data considerată a fost în acest caz, data votului legii în lectură finală de către Parlament.

 

  • Licențiere și permisiuni

    Creative Commons 4.0 - CC BY