Plătim pentru școlile ce pustiesc

Data publicării: 7/11/2013

În perioada 2005-2012, în Republica Moldova au fost instruiți în medie 430 mii elevi pe an, cu o tendință puternică de reducere a numărului de elevi de la an la an. Astfel, observăm o tendință de scădere a numărului mediu de elevi pe școală, de la 333 elevi în 2005 la 263 elevi în 2013. În timp ce numărul școlilor a diminuat cu 10,2% (157 școli închise), numărul de elevi a scăzut cu 29,2%.

Educatie-3_5nov

În anul 2012, 51,3% din totalul cheltuielilor pentru învățământ, sau circa 3,8 miliarde lei (3.792.803.972 MDL) au fost cheltuiți pentru învățământul primar și secundar general. Aceste cheltuieli au constituit 4,3% din Produsul Intern Brut, în creștere față de 3,8% în anul 2005. Observăm o scădere a numărului de elevi și o creștere a cheltuielilor din Bugetul Public Național (BPN) pentru învățământul primar și secundar. Astfel, în perioada 2005-2012, costul pentru un elev a crescut de circa 4 ori, de la circa 2,8 mii lei la 10,4 mii.

În ce privește structura cheltuielilor din BPN în ultimii șapte ani, 65% au fost alocate pentru cheltuieli de personal, 26% pentru cheltuieli curente și 9% pentru cheltuieli capitale. Structura cheltuielilor denotă faptul că finanțarea școlilor este direcționată pentru salariile cadrelor didactice, asigurarea mentenanței infrastructurii existente, în timp ce pentru cheltuieli capitale rămâne cea mai mică parte din alocări.

Descarcă setul de date →

  • Octavian_Racu

    Din câte înţeleg, s-a luat suma totală alocată pentru învăţământ şi s-a împărţit la numărul de elevi? S-a luat în consideraţie costul întreţinerii aparatului birocratic (ministerul, direcţie raionale etc.)? S-a luat în consideraţie ponderea contribuţiei părinţilor la finanţarea şcolilor? În majoritatea liceelor din Moldova, reparaţiile capitale se fac din contul părinţilor, dar şi o parte a salariilor sunt achitate din “fondul şcolii”. A crescut în următorii ani numărul profesorilor? Care este cauza creșterii cheltuielilor dacă în instituţii se resimte lipsa oricăror fonduri? Oare optimizarea nu trebuia să înceapă de sus, începând cu minister? Am senzaţia că “studiul” dat este doar o nouă manipulare, venită să justifice o politică iraţională şi criminală.

  • Vadlimus

    as dori un grafic la ulttimul grafic valoarea cheltuielilor in dependenta de inflatie….

    • Radu Dumbrăveanu

      sau și mai simpu, de testat statistic dacă în general există corelație între aceste două serii: nr de elevi vs. cheltuielile

  • Miru Dohail

    ar fi bine totuși să nu fim agramați – exprimarea „numărul elevilor a diminuat” este greșită, în lipsa reflexivului „s-a”

    • Radu

      Miru, experia “a diminuat” este perfect valabilă în cazul în care te referi la “număr”. “S-a diminuat” se folosește atunci când te referi la un oarecare volum

  • Miru Dohail

    la fel de greșită este utilizarea verbului „a pustii”. alo, în românește „a pustii” înseamnă „a devasta”

  • Miru Dohail

    sau „a lăsa pustiu”, mai pe înțeles.

    dar sincer, nici autorii acestui „studiu” nu cred că înțeleg ceva din el.

  • Mihai

    Acesta este trendul, numarul copiilor scade cu fiecare an ce trece. Sa nu ne legam de inflatie, bani, etc. Daca in 10 ani numarul elevilor a scazut cu 30% trebuie ceva de facut. La moment nu se intrevede nici o explozie demografica de aceia actiunile de inchidere a scolilor sunt justificate.

  • nice blog …………………. http://www.educhatforums.com/

980