Bugetul 2018 pentru Cultură – păstrarea situației existente în domeniu
În prezenta notă este realizată o analiză a prevederilor Bugetului Public Național 2018 pentru domeniul „Cultură” și corespunderea acestuia priorităților stabilite în documentele de politici culturale și Programul de Guvernare 2016-2018 adoptate anterior.
Bugetul 2018 pentru sectorul „Cultură” menține aceleași politici, care au fost implementate în ultimii ani și sunt direcționate, în mare parte, nu spre dezvoltarea sectorului, spre creşterea ponderii economice, contribuției sectorului cultural şi a industriilor creative la dezvoltarea coeziunii sociale, ci spre acoperirea cheltuielilor urgente de salvgardare a patrimoniului cultural și menținerea activitatății instituțiilor de cultură existente.
Cu toate că Bugetul 2018 este prevăzut cu o creștere nominativă a cheltuielilor pentru Cultură, acestea reprezintă o descreștere a cotei părți în cadrul structurii cheltuielilor bugetului de stat. Este o direcție contradictorie cu tendințele înregistrate în țările Parteneriatului Estic, unde cheltuielile pentru cultură sunt în creștere înregistrând cea mai mare pondere în Bielorusia – 2,0%.
Bugetul 2018 este orientat spre susținerea instituțiilor de cultură de stat, fără a ține cont de eficiența activității lor. Este prevăzută o creștere cu 4,5 mil. lei pentru asigurarea activităţii teatrelor, circului și organizațiilor concertistice din subordine (total 126,5 mil. lei), în timp ce veniturile colectate vor scădea cu 1,9 mil. lei, ce va constitui 87,7% din prevederile anului 2017.
Este salutabilă creșterea fondului destinat susținerii proiectelor organizațiilor neguvernamentale cu 3,0 mil. lei. Însă, ținând cont de experiența anilor precedenți, este necesară, 1) stabilirea unor priorități în finanțarea proiectelor și 2) simplificarea mecanismului de obținere a fondurilor.
O creștere considerabilă este prevăzută pentru susținerea subprogramului „Susținerea cinematografiei”, care ar putea contribui la creșterea ponderii economice a sectorului cultural, însă această creștere poate fi realizată doar prin existența unei piețe de desfacere naționale a produsului cinematografic, ceea ce la momentul de față lipsește.